FÖRESTÄLLNINGAR

FÖRESTÄLLNINGAR 2019: ÖREBRO kapell 2 mars; STOCKHOLM Gubbängen 16 mars

måndag 14 januari 2019

12 januari

DSC_0132

både i Örebro och Stockholm

dansgruppen stockholm John H

Arne H, som fått det officiella ansvaret, hälsade teatergruppen med två uppmaningar: “Glöm dej själv och bli rollen” ; samt löftet i Johannes 14:26, som säger att den helige Anden kan “lära oss allt” och  “påminna om allt” - något vi alla kan tänka på då vi jobbar med stämmor, repliker och danssteg. Med, utan eller delvis i scenkläder försvann dagen i hårt arbete.

BILDSVEPET

DSC_0146

acting 0068

Collage

12 jan 2019

illustrationer5


12 jan 20191

12 jan 20192

Berit sufflör

Fika0067

publikenCOVER

12 jan 20193Fenje fotograf

Bilder: Fenja var i farten hela dagen

söndag 16 december 2018

DECEMBER

48277957_10218177029081715_5973756294157303808_n

Dansgruppen i Stockholm har haft repetitioner under december och nu har alla delmoment i marknadsscenen repeterats och skall sättas samman till en helhet. Dessa unga dansare har repetera lika mycket på sin 5 minuters dans som vi har repat teater i Örebro. Det är så spännande att se hur alla detaljer både här och där tränas in för att formas till en helhet under januari och februari. Hela tiden nya idéer, nya talanger, nya upptäckter och nya spännande utmaningar. Vägen mot målet är mycket mer spännande än själva “målet”.

15 december

Slagsmålet tar form, Tjurskallen triumferar, missionären slås ner, och han hittas sårad av Ellen Roos. Skönt att slippa långa repliker och bara agera. Ovan: John, Abel, Caroline

15 december1

Dräkterna till dansgruppen kommer att sys av Gunilla Carlsson, nykomling i produktionsgruppen. i samarbete med Erica.

BLOGG TEATER

I Örebro har vi inte haft några repetitioner under december men fått hjälp till männens västar från Fhad Ali, som har eget skrädderi här i Örebro, också han ny i produktionsteamet. Egentligen borde han delta i stockholmsgruppen för han är en hejare att gå på händer och däruppe ska dom använda sig av akrobatik.

BLOGG TEATER1


illustrationer4

och jag hoppas alla ska få tid att titta över sina repliker och stämmor så att 2019 definitivt blir att manusfritt år! Men här kommer glimtar från början av repetitionstiden 2018.

årets bästa

574207467a25959302a579666822ef00

men då smäller det

jul sven nordquist

fotografer: Sophia B. Olsson, Jeanette Hedberg samt Fenja Rygaard och Arne Hedberg

måndag 26 november 2018

november

IMG_9162

Alla utom tre personer är för första gången samlade till en gemensam repetition i Örebro och samtidigt repeterar några av dansgruppens deltagare i Stockholm, där rollen som den farliga Tjurskallen har hamnat hos John H. då Axel Stenkrona fått förhinder.

marknadsscen1177 Mitt mål med träningen den här dagen är att spela musikalen rakt igenom för att alla deltagare ska förstå sammanhanget. Och det klarar vi förutom danspantomimen som handlar om Tjurskallens framfart på den fredliga marknaden, i sin jakt på mormon-predikanter. Den delen arbetar stockholmsgruppen med. Som alltid börjar vi med uppsjungning ledd av Ingemar Gleissman. Han kan få stödet att fungera hos alla och då blir det decibel i sången.

illustrationer

Dansgruppen – där flera var helt nya – får börja med att lyssna på musiken för att kunna komma in i handlingen som dom ska agera till.

24 november

Sen blir det timmar fyllda med arbete både där …

Fyndigt eller vackert

och här…

24 november2

november1

IMG_20181124_121544525

24 november1

november

IMG_9138

(men det är svårt att få Joseph att se sorgsen ut –)

IMG_9159

november2

illustrationer1

Till slut ett stort tack till dom som inte har hamnat på bild från repetitionen men var där för att kolla in sceneri (Cathrine), skaffa alla prylar (Allan och Ann-Sofi Fog Pedersen), dräkter (Ludmila) SUFFLÖR (Berit V.), samt fotografer Maria Hagman och Arne Hedberg i Örebro; Jeanette Hedberg i Stockholm . Bilderna i collaget nedan är tagna vid olika tillfällen och inte bara från lördagsrepetitionen, - samt från Face Book.

Collage1

Jag är så imponerad av alla dessa fina människor som jag får arbeta med. Vad sägs om Hanna i kören som bor i Helsingborg och reser därifrån vid fyratiden på morgonen och som är först att parkera bilen utanför kapellet – eller ungdomarna som avbryter sitt deltagande i Soulnight för att träna körsång och alla övriga som tar av sin tid för att komma hit. Känner mig välsignad.

söndag 28 oktober 2018

OKTOBER

20181027_125800_001 (1)

Det är tänkt att bli en dag när deltagarna repar Tonys nya svåra men snygga stämvariationer; blir en del av pjäsens handling och tränar några danssteg. Men väderlekstjänsten varnar för blixthalka och snö över småländska höglandet, varifrån några kommer; sjukdom däckar en del, bilar krånglar osv. Det är viktigt att kören inte bara blir en sjungande del i musikalen utan även spelar med i handlingen. Men skulle det komma några körmedlemmar den här gången? Som alltid fungerar det på något sätt och full fart har vi hela tiden när27 okt 2018  för blogg3

27 okt 2018  för blogg2

I Stockholm har man också dansat men där slipper deltagarna sjunga, däremot ska dom spela teater.

27 okt 2018  för blogg

27 okt 2018  för blogg1

5de72e57e25805db41e5272aac1e8988Hon har skapat huvudpersonernas dräkter i musikaler från 1850-talet fram till 1914, hon har gjort dräkter till clowner och sagofigurer, kort sagt satt knorr på alla deltagares scenkläder med sin fantasi och sitt sinne för detaljer. Det spelar ingen roll om vi behöver en hel dress, hattar eller västar, ett sagodjur eller bara en liten blomma – hon fixar det. Hon har hämtat hem massor med tyger från andra sidan Östersjön “det är så mycket billigare där och allt finns”; hon har satsat timmar och ekonomi i våra musikaler och det är tack vare henne som rollfigurerna plötsligt blir tredimensionella, får personlighet och syns i strålkastarljuset. Jag talar om Ludmila Jakobsen, förutan hennes medverkan hade våra musikaläventyr knappast blivit till. Hon måttar, syr in, släpper ut, ändrar och står och stryker bakom scenen inför våra föreställning – men du ser henne inte på scenen när alla får ta emot publikens tack, för då är hennes arbete över och hon är en del av publiken.

teaterfamiljen

Jag hade upptäckt hennes fina gardinuppsättningar och tänkte att jag kunde fråga om hon kunde hjälpa oss med sömnad – för det har alltid varit problem med att få dräkterna sydda. “Sy kläder kan jag inte”, var hennes numera historiska svar, “men jag kan alltid försöka”. Och nu är det dags för Ludmila att “försöka” med den här ensemblens dräkter. 

dräkter1

9dc4e5fcb35ed6e4086a4f721a3a4526Fotografer denna gång: John Hedberg, Arne Hedberg, Agnes Stenkrona

söndag 30 september 2018

SEPTEMBER

DSC_0011

Under september har alla musikalens grupper startat upp. I Örebro repeterar vi teater, sång och danssteg till sångerna. I Stockholm tar man sig an marknadsscenen.

JUexusRVQCrEiGgDBCUcvKfF71g

dansgruppen2

Lördag den 15 september samlas stockholmsgruppen för första gången för en introduktion under ledning av Erica och Marita. Erica har medverkat med flera danser i tidigare musikaler,  nu får hon hjälp av Marita, som är danspedagog och koreograf och som nu jobbar på Tegelscenen.

dansgruppen

Gruppen består av mycket unga och något äldre deltagare och ett par av dom tränar akrobatik flera gånger i veckan så det blir spännande att se hur deras cirkuskonster kommer att se ut. Annars är den dansade marknadsscenen till för pöbelledaren Tjurskallen och hans möte med mormonpredikanten, vilket slutar lite illa för den senare. Pöbelledaren dansas av Axel Stenkrona, som tidigare hunnit med att vara både ängel och skurk i olika uppsättningar.

deltagare mej 2018

IMG_4292

Vi som träffades för första gången; Bakre raden: Murtaza Zarifi (starke Adolf), Marita Halldén,  Agnes (assistent) Främre raden: Benjamin Newman (clown) Mia Newman (karamellförsäljerska) Ella Ternström (akrobat) Cessa Siebke (akrobat) Molly Näsman (elegant marknadsvimlare). Flera deltagare i gruppen tillkommer.

Örebro 29 september

sång 2

Idag träffas barn och ungdomar , som ska gestalta barnen i familjen Roos, för första gången. Yngsta deltagarna är kusinerna Emmy och Astrid som gör en mycket fin insats. Övriga medverkande är Caroline Palm, Nathanael Hahne, Alva Svensson och Johannes Berglund.

29 sep3Det börjar med repetition av sången “Broder Brigham sa” med Suzan

sång 5 (2)

29 sep6

Gruppen fungerar fint tillsammans och alla gillar koreografin som Caroline har hittat på men det behövs mer acting under sången för att illustrera en “börda tung”. Det finns idéer. Den som ska illustrera bördan blir Alva men hon är inte tung utan lång. Kan kanske bli farligt, svajigt blir det i alla fall.

29 sep1

29 sep2

Lite regisnack mellan Sophia, Emelie och mej slutar med att Johannes får vara “bördan tung” , han hamnar inte lika mycket i rymden som den tidigare “bördan”.

r Astrid blir det teaterspel med stora känslor, vilket hon klarade suveränt och utan manus.29 sepJag har letat länge efter den person som kan spela rollen som missionär i musikalen och som kommer att få en så avgörande betydelse i familjen Roos liv. Har hittat honom i Abel Falk, som kommer från Göteborg, som nu studerar i Örebro. Han har nyss kommit hem från en riktig mission i Taiwan.Som missionär kommer han också att bli nedslagen och ordentligt påpucklad av Tjurskallen. Sophia repeterar scenen han ska medverka i tillsammans med Caroline och Nathanael. Tjurskallen finns i Stockholm, så honom behöver Abel inte möta idag. 

29 sep8

Delar av kören får repa med både Tony och Suz. Och det är 4 timmar med nya toner och repetition av gamla. Den här gången träffar vi också vår basist Kristian och Felix (bas)och Peter (tenor) som sjunger i kören. Dom är också här för första gången.

29 sep4

Lite i skymundan går Sophia och tar mått på alla deltagare för att det ska gå att sy dräkter så småningom.

måttagning 3måttsgning 1NALLE P ll TILLSAMMANS

fenja